Policies and local management: the French Riviera public transport system by institutional acting approach - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Géotransports Year : 2015

Policies and local management: the French Riviera public transport system by institutional acting approach

L’organisation des transports au sein de la métropole azuréenne : entre emboîtement et juxtaposition de périmètres institutionnels

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Abstract

This research highlights the interactions between the institutions in charge of public transport in the French Riviera and travel difficulties resulting therefrom. The inadequacy of current mobility networks creates acute problems of management of public transport. This inadequacy is based on the mismatch of the institutional structures that are not at the right scale. The cities of the Alpes-Maritimes must be linked to interdependent urban networks but this need is actually blocked by the existence of more and more numerous and autonomous local government forms. This article is based both on the State of the current institutional context, particularly forced, on the lack of consideration of the actual flows, and proposes finally reasonable tracks of institutional reorganization which would improve the interrelations between the different levels of decisions and develop a more unified management.
La présente recherche met en exergue le jeu d’acteurs actuel entre les institutions en charge des transports publics au sein de la métropole azuréenne et les difficultés de déplacements qui en découlent. En effet, l’inadaptation des réseaux aux mobilités actuelles engendre des problèmes aigus de gestion du transport public. Cette inadaptation repose sur l’inadéquation des structures institutionnelles qui ne sont pas à la bonne échelle. Les villes des Alpes-Maritimes doivent être reliées par des réseaux urbains interdépendants mais cette nécessité est de fait bloquée par l’existence de formes de gouvernement locales de plus en plus nombreuses et autonomes. Cet article repose à la fois sur l’état du contexte institutionnel actuel, particulièrement contraint, sur l’absence de considération de la réalité des flux de l’agglomération, et enfin sur les pistes raisonnables de réorganisation institutionnelle qui permettraient d’améliorer les interrelations entre les différents niveaux de décisions et de développer une gestion plus unifiée.
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Dates and versions

hal-03708549 , version 1 (28-11-2022)

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  • HAL Id : hal-03708549 , version 1

Cite

Julian Courteix, Pierre Zembri. L’organisation des transports au sein de la métropole azuréenne : entre emboîtement et juxtaposition de périmètres institutionnels. Géotransports, 2015, 5-6. ⟨hal-03708549⟩
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