« Fools rush in? The institutional context of industry creation, The Academy of Management Review, vol.19, issue.4, pp.645-670, 1994. ,
A History of the Personal Computer: The People and the Technology, 2001. ,
« The role of knowledge processes in a business ecosystem's lifecycle », Journal of the Knowledge Economy, 2016. ,
, Naissance des écosystèmes d'affaires : une articulation des compétences intra et inter organisationnelles, vol.33, pp.59-76, 2000.
« Apprendre et innover : une exploration des modalites d'adaptation et de conduite du changement économique et organisationnel », Habilitation à diriger les recherches en science économique, 2017. ,
« Donner à voir, permettre d'agir. L'invention de l'interactivité graphique et du concept d'utilisateur en informatique et en télécommunications en France (1961-1990) », Doctorat d'Histoire contemporaine de la Sorbonne Paris 1, 2013. ,
User communities and social software in the video game industry, Long Range Planning, vol.44, issue.5, pp.317-343, 2011. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02302912
« Communautés de pratique et management par projet :A propos de l'ouvrage de Wenger, Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity, M@n@gement, vol.3, pp.1-30, 1998. ,
« The Rigid Disk Drive Industry: A History of Commercial and Technological Turbulence, The Business History Review, vol.67, pp.531-588, 1993. ,
, The Anatomy of the Creative City Industry and Innovation, vol.17, pp.91-111, 2010.
« Places, Spaces and the Dynamics of Creativity: The Video Game Industry in Montreal, Regional Studies, vol.47, issue.10, pp.1701-1714, 2013. ,
« The innovative firm: nexus of communities and creativité, Revue d'économie industrielle, pp.129-130, 2010. ,
Coding Freedom: The Ethics and Aesthetics of Hacking, Paperback: 272 pages, 2012. ,
The Rise Of The Creative Class: And How It's Transforming Work, 2002. ,
« The study of emerging industries: recognizing and responding to some central problems, Journal of Business Venturing, vol.26, pp.589-302, 2011. ,
La Fabrique de l'innovation, Dunod / English version: The Innovation Factory, taking the plundge, 2016. ,
Evolving communities of practice: IBM Global Services experience, IBM Systems Journal, vol.40, issue.4, pp.842-862, 2001. ,
« Places, spaces and the dynamics of creativity: The video game industry in Montreal, Regional studies, vol.47, issue.10, pp.1701-1714, 2013. ,
, The population ecology of organizations, vol.82, pp.929-964, 1977.
, History of computing: software issues. International conference of the history of computing (Actes colloque ICHC 2000, 2000.
, Steve Jobs, 2011.
Two Bits: The Cultural Significance of Free Software, 2008. ,
Understanding Silicon Valley, the anatomy of an entrepreneurial region, 2000. ,
L'Âge du faire. Hacking, travail, anarchie, 2015. ,
, Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity, Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, 1991.
Making Silicon Valley. Innovation and the growth of high tech, 1930. ,
, Steve Jobs, Steve Wozniak and the personal computer, 2007.
Hackers: Heroes of the Computer Revolution, 2010. ,
« Exploration and Exploitation in Organizational Learning, Organization Science, vol.2, issue.1, pp.71-87, 1991. ,
« Les clubs d'utilisateurs : entre syndicats de clients, outils marketing et « logiciel libre » avant la lettre, Entreprises et histoire, 3 n° 60, pp.158-169, 2010. ,
Co-evolution of Technology, Markets and Institutions -the Case of Fuel Cells and Hydrogen Technology in Europe, 2008. ,
The Great Good Place: Cafes, Coffee Shops, Bookstores, Bars, Hair Salons, and Other Hangouts at the Heart of a Community, 1991. ,
« L'innovation en matière de microprocesseurs à domicile », Culture technique, n°3, pp.53-57, 1980. ,
« La recherche sur les systèmes : des pivots dans l'histoire de l'informatique, Cahiers d'histoire du Cnam, pp.1-2, 2017. ,
Location, competition, and economic development: Local clusters in a global economy, Economic development quarterly, vol.14, issue.1, pp.15-34, 2000. ,
, Les communautés virtuelles, 1996.
Les communautés d'innovation, de la liberté créatrice à l'innovation organisée, Editions EMS, 2017. ,
Regional networks: industrial adaptation in Silicon Valley and Route 128, 1994. ,
Small Is Beautiful: Economics As If People Mattered, 1999. ,
« Underground, upperground et middleground s: les collectifs créatifs et la capacité créative de la ville, Management international, vol.13, pp.37-51, 2009. ,
« Révolution 0.1 ». Utilisateurs et communautés d'utilisateurs au premier âge de l'informatique personnelle et des réseaux grand public, Le Temps des médias, vol.1, pp.54-64, 1978. ,
« Donner à voir, permettre d'agir. L'invention de l'interactivité graphique et du concept d'utilisateur en informatique et en télécommunications en France (1961-1990) », Doctorat d'histoire contemporaine l, 2013. ,
, Ouvrage collectif issu des travaux du séminaire Images du savoir pratique pour l'année 2014-2015, 2017.
Communauté et société Catégories fondamentales de la sociologie pure, 1922. ,
« Des histoires de la Silicon Valley, Entreprises et histoire, vol.1, pp.120-149, 2010. ,
, Case study research: design and methods, 1984.