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Journal Articles L'Orientation scolaire et professionnelle Year : 2008

Identity : developmental psychology perspectives

L’identité : perspectives développementales

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Abstract

Erikson was the first researcher who built a model from the identity concept within a developmental psychology perspective. He distinguishes “ego identity”, “personal identity” and “social identity”. With his writings relating to life long identity development, multiplicity of the self, and the different aspects of ego, Erikson gave birth to a main research stream. From the middle of the 1960s, Marcia extended different aspects of Erikson’s work related to adolescence (which is described as a psychosocial moratory by Erikson). Marcia conceived four identity statuses: diffusion, forclusion, moratory, achieved identity. Recently, discussions took place concerning the nature of these different statuses: can they be conceived as development stages? From this traditional theoretical frame, numerous and rich research works appear today, which are introduced in this article the work of Grotevant, Kerpelman, Kunnen and Bosma, Luycks (with Goossens, Soenens, Beyers, & Vansteenkiste) and Waterman.
En 1950, Erikson fut le premier à proposer une théorisation du concept d’identité dans le champ de la psychologie du développement. Il établit alors des distinctions entre « identité du moi » (ou ego identité), « identité personnelle » et « identité de groupe ». Ses considérations sur le développement de l’identité tout au long de la vie, sur la multiplicité des « soi », sur les dimensions « ego-identitaires » de groupes font de lui l’un des précurseurs des analyses actuelles. Au milieu des années 1960, Marcia prolongea l’un des aspects des analyses de Erikson relatives à l’adolescence (qu’Erikson définissait comme un moratoire psychosocial) en décrivant quatre statuts identitaires : la diffusion, la forclusion, le moratoire et l’identité accomplie. Récemment, un débat s’est instauré sur la nature de ces statuts : correspondent-ils à des stades de développement ? Ces dernières années, un certain nombre de prolongements ont été donnés aux travaux de Erikson et de Marcia, notamment, par Grotevant, Kerpelman, Kunnen et Bosma, Luycks et col. (Goossens, Soenens, Beyers, & Vansteenkiste), et Waterman.
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Origin : Explicit agreement for this submission

Dates and versions

hal-03234608 , version 1 (25-05-2021)

Identifiers

Cite

Valérie Cohen-Scali, Jean Guichard. L’identité : perspectives développementales. L'Orientation scolaire et professionnelle, 2008, Identités & orientations - 1, 37 (3), pp.321-345. ⟨10.4000/osp.1716⟩. ⟨hal-03234608⟩
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