Le sens de l’alternance. Alternative pédagogique, projet éthique et perspective politique - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Revue Phronesis Year : 2016

Le sens de l’alternance. Alternative pédagogique, projet éthique et perspective politique

(1, 2)
1
2

Abstract

The meaning of alternating formation is the one that has been built, day after day, by the author who is working as teacher-researcher. The hyphen here stands for the link between two concrete exercices of the daily writing experience. Six processes have been revealed in two steps : those which are the pilar of this alternative smart teaching method (production, transaction and cooperation) and those which are hidden and secretly bring life to the first setting (integration, authorization and emancipation). Their complex articulation opens an alternate way to learn, teach and be shaped as a subject to find a problematic that has a meaning for us and then enable us to be seen by ourself as a social character in a structure or an organisation. Allow an original intelligence can enable each of us to draw a smart contour to find our place as a social character.
Le sens de l’alternance est celui qu’a construit, au fil du temps, l’auteur qui exerce le métier de pédagogue-chercheur. Le trait d’union symbolise ici la reliance entre deux pratiques que met en forme un exercice régulier d’écriture. Six processus sont dévoilés en deux temps : ceux qui forment les piliers de cette alternative pédagogique ingénieuse (production, transaction et coopération) et ceux qui sont cachés et secrètement animent la première configuration (intégration, autorisation et émancipation). Leur articulation complexe ouvre une voie alternative pour apprendre, former et se former comme sujet, pour problématiser ce qui fait sens pour soi et pouvoir ensuite se projeter comme acteur social dans un dispositif ou une organisation. Autoriser l’ingéniosité singulière peut permettre à chacun de dessiner les formes convenables pour trouver sa place comme acteur social.

Dates and versions

hal-03355324 , version 1 (27-09-2021)

Identifiers

Cite

Catherine Guillaumin. Le sens de l’alternance. Alternative pédagogique, projet éthique et perspective politique. Revue Phronesis, 2016, 5 (1), pp.28-37. ⟨10.7202/1037192ar⟩. ⟨hal-03355324⟩
21 View
0 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More