Personal resources, meaning of education, perseverance, and flourishing: A longitudinal study implementing an innovative pedagogical framework with young French students in a COVID-19 context - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles L’Orientation scolaire et professionnelle Year : 2022

Personal resources, meaning of education, perseverance, and flourishing: A longitudinal study implementing an innovative pedagogical framework with young French students in a COVID-19 context

Ressources personnelles, sens des études, persévérance et épanouissement : une étude longitudinale implémentant un dispositif pédagogique innovant auprès de jeunes étudiant·es français·es en contexte de COVID-19

(1, 2) , (3, 2) , (4) , (1, 2)
1
2
3
4

Abstract

This study explores from a longitudinal perspective the nature of correlations, changes in mean scores, and interrelations between personal resources (career adaptability and use of psychological strengths) and other variables such as meaning of education, perseverance, and flourishing. The study is conducted as part of the implementation of a reflective teaching approach during the COVID-19 pandemic crisis. The sample includes sixty students from a French university. Correlational analyses indicate a conservation of the positive nature of the relations between some of these variables, the appearance and disappearance of some positive effects over time. While the mean score for meaning tends to increase over time, the mean score for flourishing tends to decrease. Finally, we notice a prevalence of the interrelations between the two resources and flourishing. The potential contribution of the implemented framework is discussed.
Cette recherche explore dans une perspective longitudinale la nature des corrélations, l’évolution des scores moyens ainsi que les interrelations entre les ressources personnelles (adaptabilité de carrière et utilisation des forces psychologiques) et d’autres variables comme le sens des études, la persévérance et l’épanouissement chez les étudiant·es. L’étude est menée dans le cadre de l’implémentation d’une approche d’enseignement réflexive durant la crise sanitaire du COVID-19. L’échantillon comprend soixante étudiant·es issu·es d’une université française. Les analyses corrélationnelles indiquent une conservation de la nature positive des relations entre certaines variables, l’apparition et la disparition de certains effets positifs dans le temps. Alors que le score moyen de sens tend à s’accroître avec le temps, celui de l’épanouissement tend à décroître. Finalement, les interrelations entre les deux ressources et l’épanouissement semblent être prégnantes. La contribution probable du dispositif est discutée.
Not file

Dates and versions

hal-03917864 , version 1 (02-01-2023)

Identifiers

Cite

Mathilde Moisseron-Baudé, Nadia Baatouche, Kokou Atitsogbe, Christian Heslon. Ressources personnelles, sens des études, persévérance et épanouissement : une étude longitudinale implémentant un dispositif pédagogique innovant auprès de jeunes étudiant·es français·es en contexte de COVID-19. L’Orientation scolaire et professionnelle, 2022, 51 (4), pp.695-727. ⟨10.4000/osp.16769⟩. ⟨hal-03917864⟩
0 View
0 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More