A Model of the Well-Being among French School Counselors: effects of personal and psychosocial variables
Abstract
In line with self-determination theory and psychological well-being theory, we examine the effects of career-counseling self-efficacy (CCSE), self-esteem, and leader–member exchange (LMX) on well-being via the satisfaction of the three psychological needs (PNs). Using a cross-sectional design, we submitted an online questionnaire to 235 school counselors’ psychologists working in French public counseling centers. The results showed that satisfaction of the PN for autonomy mediated the links between CCSE, self-esteem, and LMX as explanatory variables and well-being as a resultant. Satisfaction of the PNs for autonomy mediated the links between LMX, CCSE, and self-esteem as inducers, and well-being as a criterion.
En accord avec la théorie de l'autodétermination et la théorie du bien-être psychologique, nous examinons les effets de l'auto-efficacité du conseil d'orientation (CCSE), de l'estime de soi et de l'échange leader-membre (LMX) sur le bien-être via la satisfaction des trois besoins psychologiques (PNs). En utilisant un design transversal, nous avons soumis un questionnaire en ligne à 235 conseillers·ères scolaires psychologues travaillant dans des centres d'orientation publics français. Les résultats ont montré que la satisfaction du besoin d'autonomie médiatisait les liens entre le CCSE, l'estime de soi et le LMX comme variables explicatives, et le bien-être comme résultante. La satisfaction des besoins psychologiques d'autonomie a médiatisé les liens entre LMX, CCSE et estime de soi comme inducteurs, et le bien-être comme critère.
Loading...