Life, death… Shouldn’t we talk about it? Issues arising from an online mobilization promoting a pedagogy of finitude
La vie, la mort… On en parle ? Enjeux d’une mobilisation numérique promouvant une pédagogie de la finitude
Abstract
French Society for Palliative Care launched in February 2021 a platform of resources to help the teaching and medical staff dealing with situations where the end-of-life, death and bereavement enter into the school institution. This paper revisits the genesis of the project. We argue that this website contributed to an unprecedented associative and scientific dynamic promoting a pedagogy of finitude, which is spreading to the French-speaking sphere and beginning to be inscribed in education policies.
La Société Française d’Accompagnement et de soins Palliatifs (SFAP) a lancé en février 2021 un portail de ressources pour aider les enseignants et la médecine scolaire à accompagner les situations où la fin de vie, la mort et le deuil font effraction au sein de l’école. Revenant sur la genèse du projet, nous soutenons que ce site web a catalysé une dynamique associative et scientifique inédite en faveur d’une pédagogie de la finitude, en voie de diffusion dans la sphère francophone et de progressive inscription dans les politiques publiques.