Abstract : This paper aims to describe the implementation of a developmental method of Change Laboratory in the framework of a request formulated by a steering team of a university institute. We describe the theoretical framework of the cultural-historical theory of activity in which we operate and highlight the methodological and epistemological principle of double stimulation. The results of this ongoing study show 9 sources of systemic contradictions identified by the actors. The discussion will focus on the nature of the artefacts mobilized within the framework of double stimulation and on the role of the ergonomist in such a methodological framework
Résumé : Cette communication vise à décrire la mise en œuvre d’une méthode développementale de Change Laboratory dans le cadre d’une demande formulée par une équipe de pilotage d’un institut universitaire. Nous décrivons le cadre théorique de la théorie historico-culturelle de l’activité dans lequel nous nous inscrivons et mettons en évidence le principe méthodologique et épistémologique de la double stimulation. Les résultats de cette étude en cours montrent 9 sources de contradictions systémiques identifiées par les acteurs. La discussion portera sur la nature des artefacts mobilisés dans le cadre de la double stimulation et sur le rôle de l’intervenant dans un tel dispositif.
https://hal-cnam.archives-ouvertes.fr/hal-03202824 Contributor : Maëlle MaltaireConnect in order to contact the contributor Submitted on : Tuesday, April 20, 2021 - 11:48:14 AM Last modification on : Thursday, May 19, 2022 - 9:32:03 AM Long-term archiving on: : Wednesday, July 21, 2021 - 11:51:32 PM
Vincent Grosstephan, Yannick Lémonie. Double stimulation, apprentissage expansif et développement de l’activité de pilotage d’un institut universitaire. 55ème congrès de la SELF, Jan 2021, Paris (visio), France. ⟨hal-03202824⟩